Basis uddannelse

DEN SYSTEMISKE OG NARRATIVE SAMTALE - METODE I REHABILITERING


Tværfaglig grunduddannelse i den systemiske og narrative samtale, kollegial supervision og håndtering af udfordrende adfærd hos borgere med komplekse problemstillinger.

 

Forudsætninger for deltagelse: Uddannelsen henvender sig til alle professionelle indenfor de sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske fag.

 

Uddannelsen tager afsæt i den systemiske og narrative tilgang, som kan anvendes både som direkte metode i den rehabiliterende tilgang til borgeren, samt som redskab til at skabe faglig udvikling i personalegruppen. Uddannelsens idegrundlag er, at det enkelte menneske er ekspert i eget liv, og hensigten er at kvalificere borgeren til at tage mest muligt vare på eget liv, gennem opdagelse og realisering af borgerens ressourcer og potentiale for udvikling og vækst.

 

KOMPETENCEMÅL 

Du vil få opøvet konkrete samtalefærdigheder fra den systemisk og narrative værktøjskasse, således at du kan lave målrettede samtaler og få feedback på din indsats (hvad virker, hvad virker ikke). Du vil lære at stille de rigtige spørgsmål, som kan hjælpe borgeren med at hjælpe sig selv, samt skabe de bedste forudsætninger for at ændring og udvikling kan finde sted – både i forhold til borgeren og i medarbejdergruppen. Du vil lære at konflikthåndtere.

 

Der vil blive arbejdet med inddragelse af pårørende og andre vigtige aktører i borgerens liv, som en del af løsningen i borgerens rehabiliteringsproces. Du vil få trænet gruppesamtalen som et dialogisk værktøj til at inkludere, anerkende og aktivere alle aktørers stemmer, perspektiver, erfaringer og ressourcer.

 

Mit ønske med uddannelsen er, at inspirere til både personlig og faglig udvikling. Uddannelsen skal ses som en mulighed for at arbejde i dybden med din egen personlige udvikling i relation til at arbejde coachende. – ”Vi kan ikke ændre andre, men vi kan ændre os selv… og herigennem sker der ofte ændringer hos den anden person eller i systemet/ teamet”.

 

Mange organisationer er under omstilling på mange forskellige niveauer, hvilket kan stjæle fokus og energi. Du vil blive trænet i at give dine kollegaer sparring og supervision på den daglige praksis, både i forhold til borgerrettede og organisatoriske udfordringer og dilemmaer. Mit udgangspunkt er, at vi aldrig må acceptere status quo, men hele tiden og på en respektfuld og anerkendende måde, skal vi stille spørgsmålstegn ved rutiner og traditioner, tænke innovativt og turde tage nye initiativer.

 

"If you don't like something change it, if you can't change it, change the way you think about it." Mary Engelbreit

 

UDDANNELSESFORLØBETS VARIGHED OG FORM 

Uddannelsen omfatter 12 undervisningsdage, tilrettelagt som 6 x 2 dage undervisningsmoduler, som strækker sig over en periode på 1 år. Uddannelsen er suppleret med 5 dages selvstændigt arbejde i træningsgrupper, hvor du 1 gang imellem hvert modul mødes i en træningsgruppe. Her er der lejlighed til at diskutere hvordan de læste tekster kan bruges i praksis, til at træne forskellige færdigheder samt sparre med hinanden.

 

Alle undervisningsdage er i tidsrummet på kl. 8.00 – 15.00.

 

Pris: for 12 undervisningsdage med op til 14 deltagere: Lokalt arrangeret uddannelse: 126.000 kr. (9.000 kr. pr. deltager v/ 14 deltagere). Prisen tillægges moms og transport. Udgifter til lokaler og forplejning er ikke medregnet i prisen.

 

Form på uddannelsen - kræver parathed til en personlig udviklingsrejse

 

Det er min tilgang at ”øvelse gør mester”. Hvert modul vil derfor lægge vægt på træningsdelen. Med udgangspunkt i ”sager” fra dit arbejdsliv vil der på forskellige måder blive arbejdet med, at omsætte teorien til praksis. Gennem obligatorisk litteratur, oplæg fra undervisere, fælles drøftelser, øvelser, interviewtræning og feedback i de forskellige metoder og teknikker, vil der blive opøvet konkrete samtalefærdigheder. Du skal derfor være indstillet på at kigge på dig selv, på egen praksis og på egne reaktionsmønstre.

 

For at sikre implementering og omsætning af uddannelsen til praksis, forventes der at du mellem modulerne arbejder med at løse træningsopgaver i samtalefærdigheder og udarbejde mini-statusrapport på dette (ca. ½ side).

 

LITTERATUR

Selvom uddannelsen er orienteret imod praksis, vægtes teoridelen også, således at du får en grundlæggende teoretisk indføring i emnerne på kurset.

 

OBS. Du skal selv anskaffe uddannelsens grundbøger: Hanne V. Moltke et al (2019): ”Systemisk coaching – En grundbog”, Dansk Psykologisk Forlag. Alice Morgan (2005): "Narrative samtaler". Den øvrige litteratur vil blive tilsendt af underviser.

 

Uddannelsesbevis: For opnåelse af fuldt uddannelsesbevis kræves en deltagelse på min. 80 % af undervisningstiden.

 

PROGRAM FOR GRUNDUDDANNELSE I SYSTEMISK OG NARRATIV SAMTALETRÆNING:

 

Modul 1: DEN REFLEKTIVE PRAKTIKER – AT ARBEJDE COACHENDE

Det er en grundlæggende systemisk pointe, at vi ikke kan instruere forandring. Populært sagt kan vi sige, at forandringens døre åbnes indefra. I det professionelle arbejde med mennesker betyder det, at vi har en opgave i at hjælpe andre til selv, at medvirke til udarbejdelse af løsninger på problemer og derigennem skabe ejerskab for aftaler og handleplan. En systemisk baseret tilgang inviterer os til at se på vores professionelle handlinger og de grundlæggende antagelser, værdier og normer, som styrer dem. At være tydelig og samtidig undersøgende på sine egne grundlæggende antagelser og normer er en vigtig forudsætning for, at kunne handle etisk bevidst med respekt for andre. Samtidig er evnen til at kunne praktisere professionel nysgerrighed en forudsætning for at kunne inkludere og aktivere borgeres og samarbejdspartneres perspektiver og ressourcer Der vil på modulet blive arbejdet med både at komme om bord i det teoretiske fundament og bygge bro til den samtalefaglige praksis. Modulet indeholder bl.a.:

  • Videnskabsteoretiske grundlag; konstruktivisme og socialkonstruktionisme
  • Systemiske grundprincipperne
  • Cirkulær forståelse (alting hænger sammen med alting – forbundethed)
  • Borgeren er eksperten i eget liv
  • Identitet er formbart og skabes gennem sproget, relationer og kultur
  • Enhver gør sit bedste – ud fra egne præmisser (alle har deres gode grunde til at gøre som de gør, i den givne situation, ud fra de præmisser man har med sig i rygsækken)
  • Instruktiv interaktion er ikke muligt. – Mennesker kan ikke styres udefra

 

Modul 2: STRUKTUREREDE OG MÅLRETTEDE SAMTALER

Målrettethed er et nøglebegreb i rehabilitering. På dette modul vil deltagerne få arbejdet med at omsætte de systemiske ideer og værktøjer til strukturerede og målrettede samtaleforløb. – Som kan anvendes såvel i samarbejdet med borgeren, som i kollegiale sparringssituationer og kollegial supervision. Modulet vil indeholde betydningen af at kontekstafklare, idet mange samtaler løber af sporet, eller ender i ukonstruktiv ”snik snak”, fordi konteksten og forståelsesrammen er utydelig. Der vil blive sat spot på betydningen af, at stille de rigtige spørgsmål, som kan skabe ny energi og hjælper borgeren eller kollegaen med at hjælpe sig selv. Der vil blive arbejdet med Karl Tomms spørgsmålstyper, der kan invitere til refleksion og nye indfaldsvinkler. Endvidere sættes spot på vigtigheden af at få feedback. Dette for at sikre, at medarbejderen får evalueret indsatsen og samarbejdsprocessen. – Hvordan virker det de går og gør? Modulet indeholder bl.a.:

  • Kontekst og betydningen af at skabe klare og fælles kontekster. Hvad skal der foregå – hvad er vi sammen om.
  • Faserne i en systemisk samtale
  • Karl Tomms 4 spørgsmålstyper og refleksive processer
  • Reflekterende team og hypotesedannelse.
  • Kunsten at adskille proces og indhold - at huske at der er 2 niveauer i en samtale; indhold og proces (eller kommunikation og metakommunikation).
  • Procesevaluering, a la ”den måde vi taler om problemet nu, er det hjælpsomt?”

 

 Modul 3: NARRATIVE SAMTALER – OG IDENTITET

En af de bærende antagelser i den narrative tilgang er, at menneskets identitet afspejler sig i vores selvfortælling. Mødet med mennesker med sindslidelser bærer ofte præg af en række negative selvberetninger, der handler om ikke at slå til, ikke at være noget værd, ikke at magte, ikke at kunne leve op til egne eller andres forventninger. I den narrative tilgang ser man ikke personen som problemet, men problemet som problemet. ”Vidner” er et stærkt redskab i arbejdet med at opdage, forstørre og forstærke positive initiativer. Du vil blive præsenteret for og trænet i særligt 3 af de narrative praksisser; bevidning, genforfattende og eksternaliserende praksisser, som kan bidrage til at skabe en mere positiv selvforståelse. Modulet indeholder bl.a.:

  • Den moderne magt, sprogets og diagnosernes betydning for historiedannelse og identitet.
  • Eksternaliserende samtaler, som kan være modgift til forståelsen af, at vi er identiske med vores problemer. Fx hvad gør man, når ”Vreden”, ”Initiativløsheden”, ”Angsten” eller ”Stemmerne” tager magten fra borgeren? At tale om problemet, som noget adskilt fra personens identitet, kan i sig selv svække oplevelsen af skyld, skam og selvhad mv.
  • Genforfattende samtaler, som inviterer folk til at få øje på og inkludere nogle af de mere oversete, men potentielt betydningsfulde oplevelser og begivenheder, som er ”ude af trit” med deres dominerende problemfyldte og negative selvfortællinger. Herigennem skabe ny identitet.
  • Bevidning, som handler om at skabe vidner til menneskers foretrukne fortællinger og selvforståelse. Vi skabes gennem de fortællinger vi selv eller andre fortæller om os.

 

Modul 4: FAMILIE-NETVÆRKSARBEJDE

Den systemiske tilgang fokuserer på relationer imellem mennesker i stedet for at fokusere på det enkelte menneskes indre psykiske tilstand. Du vil på modulet blive trænet i at sætte spot på de mønstre, relationer og sammenhænge, som problemet optræder i – set fra alle de implicerede parters perspektiver, dvs. hele systemet. Når der skabes muligheder for at se problemer og udfordringer fra nye vinkler, vil nye perspektiver og nye mulige løsninger komme til syne. Undersøgelser viser at det gør en positiv forskel, at betydningsfulde personer i borgerens liv, involveres i rehabiliteringsprocessen. Du vil på modulet blive præsenteret for og trænet i den systemiske netværkssamtale som et dialogisk værktøj til at inkludere, anerkende og aktivere alle aktørers stemmer, perspektiver, erfaringer og ressourcer. Modulet indeholder bl.a.:

  • At inddrage og arbejde med systemet som løsning; familien eller professionelt netværk.
  • Åben Dialog og netværksarbejde. En netværksmetode fra psykiatrien i Vestlapland, som har vist opsigtsvækkende resultater gennem det at arbejde med familien og netværket.
  • Reflekterende processer - anvendelsen af forskellige team-modeller, fx Åben Dialog reflekterende team.

 

Modul 5: SYSTEMISK OG NARRATIV TILGANG I ET DIAGNOSTISK FELT – I MØDET MED KONFLIKTER OG UDFORDRENDE ADFÆRD  

Konflikter er et naturligt vilkår i menneskelige relationer. Konflikter udspringer ofte af forskellige opfattelser, forventninger, uopfyldte eller krænkede behov hos én eller flere parter (fx behovet for respekt). Konflikter opstår i forhold til ledere og kollegaer, men selvfølgelig særligt i samarbejdet med borgere med lav frustrationstærskel, kognitive udfordringer, vrangforestillinger, højt beredskab af umodne forsvarsmekanismer, negative tolkninger af personalets hensigter og udadreagerende adfærd. I konfliktsituationer reagerer mennesker ud fra tidligere erfaringer og oplevelser med konflikter. Som fagperson er det derfor betydningsfuldt, at du har styr på dit eget konfliktmønster, således, at det er dig der styrer det, og ikke omvendt. Det vægtes derfor, at du gennem uddannelsen får en øget bevidst om dine reaktioner i konflikter, samt arbejdet med en personfaglig udvikling på dette felt. Du vil få grundlæggende viden om konflikters dynamik, samt konkrete redskaber og handlemuligheder til forebyggelse og håndtering af konflikter. Den systemiske tilgang er i sig selv konfliktnedtrappende. Ud over systemisk og narrativ teori, vil vi inddrage elementer fra konfliktteorier. Modulet indeholder bl.a.:

  • Konflikters kompleksitet og dynamik.
  • De forskellige præmisser, perspektiver, forventninger og behov i forhold til en given sag. Når hver enkelt person konstruerer sin egen verden, og alle ser virkeligheden forskelligt, bliver skyldsspørgsmål uinteressante.
  • Systemisk og narrativ tilgang i et diagnostisk felt. Fx i mødet med borgere der anvender umodne forsvarsmekanismer
  • Deltagerens personlige konfliktmønster; primære handlemåder i konfliktfyldte situationer.
  • Konflikthåndtering før, under og efter en tilspidset situation; hvordan forebygger man en konflikt, hvordan opløses en igangværende konflikt, og hvordan følger man op bagefter.
  • Vi skal sammen med borgeren lave samarbejds-/ trivselsplaner for at skabe trivsel og imødegå problemadfærd. De ansatte og borgerne har en fælles interesse i at undgå vold og krænkelser. – De fleste borgere vil faktisk rigtig gerne samarbejde med os om at det.

 

Modul 6: VÆRDSÆTTENDE OG RESSOURCEFOKUSERET TILGANG

Ud fra en systemisk tilgang er der 3 grundlæggende forudsætninger der skal være tilstede for at skabe ændring og udvikling hos mennesker. På modulet vil der blive arbejdet med Appressiative Inquiry (AI) (= værdsættende undersøgelse, direkte oversat) og ressourcefokuseret (løsningsfokuseret) tilgang. Begge er metoder, der fokuserer på muligheder frem for begrænsninger. Tilgange der handler om at værdsætte det, der virker, det vi gør godt i dag, det der giver os energi i hverdagen. Herudfra skal vi skabe drømmen om fremtiden, som et positivt kompas, der kan give vores handlinger retning.  Modulet indeholder bl.a.:

  • 3 forudsætninger der skal være tilstede for, at der kan ske ændring og udvikling.
  • Appressiative Inquiry– som motivator og drivkraft)
  • Samtaler om muligheder frem for begrænsninger. Tale om, hvad der virker.
  • Fokus på drømme, ønsker og værdier
  • Ressourcefokuseret (løsningsfokuseret) tilgang og styrkespotting.
  • Her ledes efter ressourcer, egenskaber, styrker eller succesfulde handlinger / erfaringer


    Kathja Thrane Brandt  | Bernstoffsvej 22  |  5000 Odense C  |  +45 41 59 50 60  |  mail@kathjabrandt.dk  |  CVR-nummer: 32196705

    © Copyright. All Rights Reserved.