DEN SYSTEMISKE OG NARRATIVE SAMTALE - METODE I REHABILITERING
Tværfaglig grunduddannelse i den systemiske og narrative samtale, kollegial supervision og håndtering af udfordrende adfærd hos borgere med komplekse problemstillinger.
Forudsætninger for deltagelse: Uddannelsen henvender sig til alle professionelle indenfor de sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske fag.
Uddannelsen tager afsæt i den systemiske og narrative tilgang, som kan anvendes både som direkte metode i den rehabiliterende tilgang til borgeren, samt som redskab til at skabe faglig udvikling i personalegruppen. Uddannelsens idegrundlag er, at det enkelte menneske er ekspert i eget liv, og hensigten er at kvalificere borgeren til at tage mest muligt vare på eget liv, gennem opdagelse og realisering af borgerens ressourcer og potentiale for udvikling og vækst.
KOMPETENCEMÅL
Du vil få opøvet konkrete samtalefærdigheder fra den systemisk og narrative værktøjskasse, således at du kan lave målrettede samtaler og få feedback på din indsats (hvad virker, hvad virker ikke). Du vil lære at stille de rigtige spørgsmål, som kan hjælpe borgeren med at hjælpe sig selv, samt skabe de bedste forudsætninger for at ændring og udvikling kan finde sted – både i forhold til borgeren og i medarbejdergruppen. Du vil lære at konflikthåndtere.
Der vil blive arbejdet med inddragelse af pårørende og andre vigtige aktører i borgerens liv, som en del af løsningen i borgerens rehabiliteringsproces. Du vil få trænet gruppesamtalen som et dialogisk værktøj til at inkludere, anerkende og aktivere alle aktørers stemmer, perspektiver, erfaringer og ressourcer.
Mit ønske med uddannelsen er, at inspirere til både personlig og faglig udvikling. Uddannelsen skal ses som en mulighed for at arbejde i dybden med din egen personlige udvikling i relation til at arbejde coachende. – ”Vi kan ikke ændre andre, men vi kan ændre os selv… og herigennem sker der ofte ændringer hos den anden person eller i systemet/ teamet”.
Mange organisationer er under omstilling på mange forskellige niveauer, hvilket kan stjæle fokus og energi. Du vil blive trænet i at give dine kollegaer sparring og supervision på den daglige praksis, både i forhold til borgerrettede og organisatoriske udfordringer og dilemmaer. Mit udgangspunkt er, at vi aldrig må acceptere status quo, men hele tiden og på en respektfuld og anerkendende måde, skal vi stille spørgsmålstegn ved rutiner og traditioner, tænke innovativt og turde tage nye initiativer.
"If you don't like something change it, if you can't change it, change the way you think about it." Mary Engelbreit
UDDANNELSESFORLØBETS VARIGHED OG FORM
Uddannelsen omfatter 12 undervisningsdage, tilrettelagt som 6 x 2 dage undervisningsmoduler, som strækker sig over en periode på 1 år. Uddannelsen er suppleret med 5 dages selvstændigt arbejde i træningsgrupper, hvor du 1 gang imellem hvert modul mødes i en træningsgruppe. Her er der lejlighed til at diskutere hvordan de læste tekster kan bruges i praksis, til at træne forskellige færdigheder samt sparre med hinanden.
Alle undervisningsdage er i tidsrummet på kl. 8.00 – 15.00.
Pris: for 12 undervisningsdage med op til 14 deltagere: Lokalt arrangeret uddannelse: 126.000 kr. (9.000 kr. pr. deltager v/ 14 deltagere). Prisen tillægges moms og transport. Udgifter til lokaler og forplejning er ikke medregnet i prisen.
Form på uddannelsen - kræver parathed til en personlig udviklingsrejse
Det er min tilgang at ”øvelse gør mester”. Hvert modul vil derfor lægge vægt på træningsdelen. Med udgangspunkt i ”sager” fra dit arbejdsliv vil der på forskellige måder blive arbejdet med, at omsætte teorien til praksis. Gennem obligatorisk litteratur, oplæg fra undervisere, fælles drøftelser, øvelser, interviewtræning og feedback i de forskellige metoder og teknikker, vil der blive opøvet konkrete samtalefærdigheder. Du skal derfor være indstillet på at kigge på dig selv, på egen praksis og på egne reaktionsmønstre.
For at sikre implementering og omsætning af uddannelsen til praksis, forventes der at du mellem modulerne arbejder med at løse træningsopgaver i samtalefærdigheder og udarbejde mini-statusrapport på dette (ca. ½ side).
LITTERATUR
Selvom uddannelsen er orienteret imod praksis, vægtes teoridelen også, således at du får en grundlæggende teoretisk indføring i emnerne på kurset.
OBS. Du skal selv anskaffe uddannelsens grundbøger: Hanne V. Moltke et al (2019): ”Systemisk coaching – En grundbog”, Dansk Psykologisk Forlag. Alice Morgan (2005): "Narrative samtaler". Den øvrige litteratur vil blive tilsendt af underviser.
Uddannelsesbevis: For opnåelse af fuldt uddannelsesbevis kræves en deltagelse på min. 80 % af undervisningstiden.
PROGRAM FOR GRUNDUDDANNELSE I SYSTEMISK OG NARRATIV SAMTALETRÆNING:
Modul 1: DEN REFLEKTIVE PRAKTIKER – AT ARBEJDE COACHENDE
Det er en grundlæggende systemisk pointe, at vi ikke kan instruere forandring. Populært sagt kan vi sige, at forandringens døre åbnes indefra. I det professionelle arbejde med mennesker betyder det, at vi har en opgave i at hjælpe andre til selv, at medvirke til udarbejdelse af løsninger på problemer og derigennem skabe ejerskab for aftaler og handleplan. En systemisk baseret tilgang inviterer os til at se på vores professionelle handlinger og de grundlæggende antagelser, værdier og normer, som styrer dem. At være tydelig og samtidig undersøgende på sine egne grundlæggende antagelser og normer er en vigtig forudsætning for, at kunne handle etisk bevidst med respekt for andre. Samtidig er evnen til at kunne praktisere professionel nysgerrighed en forudsætning for at kunne inkludere og aktivere borgeres og samarbejdspartneres perspektiver og ressourcer Der vil på modulet blive arbejdet med både at komme om bord i det teoretiske fundament og bygge bro til den samtalefaglige praksis. Modulet indeholder bl.a.:
Modul 2: STRUKTUREREDE OG MÅLRETTEDE SAMTALER
Målrettethed er et nøglebegreb i rehabilitering. På dette modul vil deltagerne få arbejdet med at omsætte de systemiske ideer og værktøjer til strukturerede og målrettede samtaleforløb. – Som kan anvendes såvel i samarbejdet med borgeren, som i kollegiale sparringssituationer og kollegial supervision. Modulet vil indeholde betydningen af at kontekstafklare, idet mange samtaler løber af sporet, eller ender i ukonstruktiv ”snik snak”, fordi konteksten og forståelsesrammen er utydelig. Der vil blive sat spot på betydningen af, at stille de rigtige spørgsmål, som kan skabe ny energi og hjælper borgeren eller kollegaen med at hjælpe sig selv. Der vil blive arbejdet med Karl Tomms spørgsmålstyper, der kan invitere til refleksion og nye indfaldsvinkler. Endvidere sættes spot på vigtigheden af at få feedback. Dette for at sikre, at medarbejderen får evalueret indsatsen og samarbejdsprocessen. – Hvordan virker det de går og gør? Modulet indeholder bl.a.:
Modul 3: NARRATIVE SAMTALER – OG IDENTITET
En af de bærende antagelser i den narrative tilgang er, at menneskets identitet afspejler sig i vores selvfortælling. Mødet med mennesker med sindslidelser bærer ofte præg af en række negative selvberetninger, der handler om ikke at slå til, ikke at være noget værd, ikke at magte, ikke at kunne leve op til egne eller andres forventninger. I den narrative tilgang ser man ikke personen som problemet, men problemet som problemet. ”Vidner” er et stærkt redskab i arbejdet med at opdage, forstørre og forstærke positive initiativer. Du vil blive præsenteret for og trænet i særligt 3 af de narrative praksisser; bevidning, genforfattende og eksternaliserende praksisser, som kan bidrage til at skabe en mere positiv selvforståelse. Modulet indeholder bl.a.:
Modul 4: FAMILIE-NETVÆRKSARBEJDE
Den systemiske tilgang fokuserer på relationer imellem mennesker i stedet for at fokusere på det enkelte menneskes indre psykiske tilstand. Du vil på modulet blive trænet i at sætte spot på de mønstre, relationer og sammenhænge, som problemet optræder i – set fra alle de implicerede parters perspektiver, dvs. hele systemet. Når der skabes muligheder for at se problemer og udfordringer fra nye vinkler, vil nye perspektiver og nye mulige løsninger komme til syne. Undersøgelser viser at det gør en positiv forskel, at betydningsfulde personer i borgerens liv, involveres i rehabiliteringsprocessen. Du vil på modulet blive præsenteret for og trænet i den systemiske netværkssamtale som et dialogisk værktøj til at inkludere, anerkende og aktivere alle aktørers stemmer, perspektiver, erfaringer og ressourcer. Modulet indeholder bl.a.:
Modul 5: SYSTEMISK OG NARRATIV TILGANG I ET DIAGNOSTISK FELT – I MØDET MED KONFLIKTER OG UDFORDRENDE ADFÆRD
Konflikter er et naturligt vilkår i menneskelige relationer. Konflikter udspringer ofte af forskellige opfattelser, forventninger, uopfyldte eller krænkede behov hos én eller flere parter (fx behovet for respekt). Konflikter opstår i forhold til ledere og kollegaer, men selvfølgelig særligt i samarbejdet med borgere med lav frustrationstærskel, kognitive udfordringer, vrangforestillinger, højt beredskab af umodne forsvarsmekanismer, negative tolkninger af personalets hensigter og udadreagerende adfærd. I konfliktsituationer reagerer mennesker ud fra tidligere erfaringer og oplevelser med konflikter. Som fagperson er det derfor betydningsfuldt, at du har styr på dit eget konfliktmønster, således, at det er dig der styrer det, og ikke omvendt. Det vægtes derfor, at du gennem uddannelsen får en øget bevidst om dine reaktioner i konflikter, samt arbejdet med en personfaglig udvikling på dette felt. Du vil få grundlæggende viden om konflikters dynamik, samt konkrete redskaber og handlemuligheder til forebyggelse og håndtering af konflikter. Den systemiske tilgang er i sig selv konfliktnedtrappende. Ud over systemisk og narrativ teori, vil vi inddrage elementer fra konfliktteorier. Modulet indeholder bl.a.:
Modul 6: VÆRDSÆTTENDE OG RESSOURCEFOKUSERET TILGANG
Ud fra en systemisk tilgang er der 3 grundlæggende forudsætninger der skal være tilstede for at skabe ændring og udvikling hos mennesker. På modulet vil der blive arbejdet med Appressiative Inquiry (AI) (= værdsættende undersøgelse, direkte oversat) og ressourcefokuseret (løsningsfokuseret) tilgang. Begge er metoder, der fokuserer på muligheder frem for begrænsninger. Tilgange der handler om at værdsætte det, der virker, det vi gør godt i dag, det der giver os energi i hverdagen. Herudfra skal vi skabe drømmen om fremtiden, som et positivt kompas, der kan give vores handlinger retning. Modulet indeholder bl.a.: